En intervju som gjordes om mej för ett tag sen

20081002
ELIN GÖR ORIGINAL

Elin Svensson är praktikanten på info och kommunikationsavdelningen som blev headhuntad av Ecco för ett vikariat som originalare. GroupNews intervjuar henne i samband med de nya presentkort och värdebevis som skickas ut i veckan och där Elin är ansvarig för layouten.

Grafisk formutbildning
Berätta om din utbildning?
-Jag har läst Informationsproduktion–Prepress som är en grafisk formutbildning på Lindholmen i Göteborg. Vi lär oss helt enkelt att producera trycksaker. Jag har läst första året av två och kommer att efter mitt uppehåll pga. vikariatet här på Nilson Group, läsa klart och ta min examen.

 

Varför sökte du till en grafisk utbildning?
-Jag sökte dit för att jag älskar grafisk design. Jag gillar det som är kreativt och valde mellan den här utbildningen och en utbildning till Florist.

 

Vad exakt gör en originalare?
-Man arbetar på uppdrag och gör allt tryckmaterial dvs. allt från skiss till färdig annons.

 

Hur märks annars ditt intresse för färg och form?
-Jag har gjort smycken, sytt kläder och gillar att pyssla. Det finns både frisörer och en smideskonstnär i släkten. Jag har också arbetat i blomsterhandel i fyra år.

 

Jag älskar skor
Varför sökte du dig till just Nilson Group?
-Det var mitt förstaval på praktikplats. Jag älskar skor och Nilson Group är ett stort företag med många möjligheter och varumärken. Det var också kul att testa på inhouse.

 

Vad är mest utmanande med arbetet på Ecco?
-Att få det målgruppsanpassat, dvs. layouten måste passa alla. Det har också varit lite utmanande att komma in i arbetet då detta är mitt allra första riktiga jobb och att det hela kom så plötsligt, så jag var liksom tvungen till att anpassa mig hyfsat fort. Jag hade inga planer på att bli anställd utan jag har hela tiden sagt att om jag blir erbjuden skall jag tacka nej och gå klart min utbildning. Men jag har ju hela livet på mig att plugga så varför inte ta chansen när man får den serverad på ett silverfat?

 

Stilren layout
Presentkorten och värdebevisen gjorde Elin som praktikant före vikariatet på Ecco. Den transparenta layouten kom fram då det bollades idéer på info-och kommunikationsavdelningen. Viktigt är också att korten håller länge och har därför fått en mycket stilren layout med stora och tydliga bokstäver.  Planen är sedan att affärsenheterna kan göra egna konvolut som är mer anpassningsbara till varumärke och tema.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0